Tuesday 3 November 2015

Alat Bantu Pendengaran: Antara Mitos & Fakta

 

Pengenalan

Setiap budaya pasti ada mitosnya yang tersendiri. Daripada anak kecil hingga ke golongan tua, mitos adalah kisah lampau (urban legend) yang sering disampaikan daripada satu generasi ke satu generasi. Ia juga dianggap sebagai satu kepercayaan hakiki serta sentiasa dijadikan rujukan dan bahan cerita tanpa perlu sebarang penjelasan mengenai kebenarannya.

Masalah pendengaran juga ada mitosnya yang tersendiri. Umum mengetahui pendengaran merupakan salah satu pancaindera kurniaan Tuhan. Hilangnya fungsi pendengaran, walaupun sedikit pasti akan menggugat fungsi kehidupan individu yang menghidapinya.


Masalah pendengaran merupakan masalah yang global. World Health Organization (WHO) dalam laporannya pada tahun 2004 menunjukkan lebih 275 juta penduduk dunia mempunyai masalah pendengaran yang ketara, dengan 80% daripadanya terdiri daripada penduduk dari negara berpendapatan rendah dan sederhana dan jumlah ini dijangka akan terus meningkat saban tahun.

Walaupun peratusan penduduk bermasalah pendengaran agak tinggi dikalangan penduduk di negara-negara membangun, hanya segelintir (lebih kurang 3%) daripada golongan bermasalah ini yang menggunakan alat bantu pendengaran. Stigma tentang masalah pendengaran dan alat bantu pendengaran disebut sebagai antara punca kurangnya penggunaan yang berkesan. Diharapkan agar penulisan ini dapat merungkai sedikit sebanyak mitos yang dikaitkan dengan stigma ini.

MITOS 1: Masalah pendengaran hanya terjadi pada generasi tua.


Fakta: Masalah pendengaran sememangnya sering terjadi pada individu yang berusia. Ia disebabkan oleh kemerosotan fungsi tubuh akibat usia atau kesan sampingan daripada penyakit lain yang dihidapi. Kajian mendapati masalah pendengaran boleh terjadi kepada semua golongan usia. Malah, ia juga boleh berlaku pada kanak-kanak dan bayi yang baru dilahirkan.

Ia dibuktikan dalam satu tinjauan masalah telinga dan pendengaran yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 2003-2004 yang menunjukkan terdapat sejumlah kanak-kanak (bawah 18 tahun) yang dikesan mempunyai masalah pendengaran walaupun jumlahnya tidak setinggi kumpulan dewasa.

MITOS 2: Masalah pendengaran merupakan "penyakit" genetik/keturunan.


Fakta : Pernyataan di atas adalah benar, tetapi kurang tepat. American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) dalam laman webnya menyatakan bahawa hanya 50% daripada punca masalah pendengaran kongenital (sejak lahir) adalah disebabkan oleh faktor genetik/keturunan. Pernyataan ini turut disokong oleh pelbagai kajian. Jadi, apakah punca selainnya? Senarai di bawah adalah antara faktor-faktor punca masalah pendengaran, iaitu:

Masalah pendengaran kongenital
  • Ia dialami semasa bayi dalam kandungan atau semasa proses kelahiran. Antaranya: jangkitan toxoplasmosis, rubella, cytomegalovirus, sifilis atau jangkitan virus herpes simplex semasa mengandung.
  • komplikasi akibat faktor rhesus dalam darah.
  • kelahiran pramatang.
  • ibu menghidap diabetes semasa mengandung.
  • bayi kekurangan oksigen.
  • Bayi mempunyai sindrom yang berkaitan dengan masalah pendengaran.
Masalah pendengaran bukan kongenital/acquired.
Ia dialami selepas tempoh kelahiran. Ia disebabkan oleh penyakit, kecederaan atau pun keadaan dan boleh berlaku bukan sahaja kepada kanak-kanak tetapi juga orang dewasa. Antara puncanya:
  • Jangkitan telinga tengah (contohnya kesan daripada demam/ selsema/batuk).
  • Ototoksiksiti (penggunaan ubat-ubatan tertentu yang boleh merosakan sistem pendengaran).
  • Jangkitan pada selaput otak/meningitis.
  • Demam campak.
  • Cacar air.
  • Beguk.
  • Kecederaan/trauma pada kepala.
  • Pendedahan pada bunyi kuat/bising yang melampau.

Dewasa ini juga terdapat peningkatan masalah pendengaran di kalangan remaja yang mana puncanya adalah daripada penggunaan alat audio contohnya ipod, MP4 dan penggunaan sistem hi-fi yang kuat.

Bagi menangani masalah ini, kerajaan telah melakukan pelbagai usaha antaranya kempen penjagaan pendengaran di media massa, media cetak dan juga kempen bergerak.

alt
Hospital Kuala Lumpur antara hospital yang menawarkan perkhidmatan ujian saringan pendengaran bayi yang dibuat secara percuma.Antara contoh bentuk alat bantu dengar yang terdapat di pasaran.
alt
Contoh ujian pendengaran yang dijalankan bagi menguji tahap pendengaran di kalangan kanak-kanak.Kanak-kanak yang dipasangkan dengan alat bantu pendengaran.

MITOS 3: Orang yang bermasalah pendengaran dianggap sebagai pekak.


FAKTA: Mitos ini langsung tidak benar! Terdapat pelbagai tahap dalam masalah pendengaran, bermula dari tahap ringan (mild), sederhana (moderate), teruk (severe) hingga ke sangat teruk (profound). Individu dengan masalah pendengaran pada tahap ringan kebiasaannya tidak menyedari akan masalah tersebut memandangkan kesukaran yang dihadapi agak minimum.

Bagi masalah pendengaran pada tahap sederhana ke sangat teruk, kesannya lebih ketara. Pekak kebiasaannya dikatakan pada individu yang mempunyai masalah pendengaran pada tahap sangat teruk atau pun tidak beri respon langsung pada bunyi.

Masalah pendengaran boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif kepada individu yang menghidapinya. Bagi kanak-kanak, ia boleh mengganggu perkembangan bahasa dan pertuturan mereka. Ia juga boleh mempengaruhi perkembangan mental, sosial dan kendiri kanak-kanak terbabit.

Perhatian perlu diberikan kepada anak-anak yang sudah berusia 18 bulan ke atas dan tidak mempunyai pertuturan bermakna atau pun sukar memahami arahan ringkas (tanpa disertakan gerak tangan/tunjuk).

Dialog penyedap hati seperti ,"..biarlah,anak lelaki biasanya memang lambat cakap" atau pun, "..budak-budak kalau jalan dulu, biasanya memang akan lambat cakap.." mungkin benar dalam sesetengah situasi. Tapi, sampai bila harus kita tunggu? Bagi ibu-bapa yang mempunyai keraguan, senarai semak yang terdapat di Laman Web American Speech Language Hearing Association (ASHA) mungkin dapat membantu menilai pendengaran dan tahap pertuturan anak anda.

MITOS 4: Tiada apa yang boleh dilakukan sekiranya anda didiagnos dengan masalah pendengaran.


FAKTA: TIDAK BENAR sama sekali! Banyak usaha dan kajian yang telah dilakukan di seluruh dunia bagi "merawat" masalah pendengaran dan kaedah rawatannya pula bergantung kepada jenis masalah pendengaran yang dihidapi.

Bagi mereka yang telah didiagnos dengan masalah pendengaran jenis konduktif, keutamaan diberikan kepada rawatan secara perubatan oleh doktor atau pakar telinga, hidung dan tekak (otorinolaringologi). Dalam sesetengah kes, terdapat pesakit yang hanya mendapat manfaat yang terhad daripada rawatan perubatan. Kebiasaannya mereka akan dirujuk kepada Audiologis bagi tujuan penilaian dan rehabilitasi pendengaran.

Umumnya, alat bantu pendengaran dicadangkan kepada individu yang mempunyai masalah pendengaran kekal dan mendapat kurang manfaat daripada rawatan perubatan. Individu dengan masalah pendengaran yang kekal kebiasaannya akan kehilangan banyak perincian pada bunyi yang didengar. Sering kali mereka akan mengadu bahawa bunyi (pertuturan contohnya) menjadi perlahan dan tidak jelas, terutama apabila berada di tempat bising.

MITOS 5: Alat bantu pendengaran? Ia mahal, besar, bising dan memalukan!


FAKTA: Alat bantu pendengaran boleh diibaratkan bagai sistem pembesar suara mini (Public Address System). Secara asasnya ia terdiri daripada mikrofon, amplifier dan pembesar suara. Melalui sistem ini, gelombang bunyi akan diolah supaya menjadi lebih kuat bagi membantu pengguna untuk mendengar bunyi dengan lebih jelas.

Alat bantu pendengaran telah mengalami evolusi yang rancak sejak ia dicipta dalam abad ke-17, daripada segi bentuk hingga ke teknologi pemprosesan bunyi. Suatu ketika dahulu, alat bantu pendengaran berbentuk seperti 'walkman' atau cangkuk besar di belakang telinga. Ia kelihatan besar dan tidak bergaya. Ia menguatkan hampir kesemua bunyi (termasuk bunyi persekitaran yang tidak diperlukan), menggunakan teknologi analog serta tidak selesa untuk dipakai.

Kini ia boleh didapati dalam bentuk yang lebih kecil dan mungkin hampir tidak kelihatan. Ia selesa untuk digunakan dan dengan dibantu teknologi digital, pengalaman mendengar dengan alat bantu pendengaran kini menjadi lebih baik. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakannya, Audiologis perlu membuat penilaian menyeluruh bagi memastikan spesifikasi alat bantu pendengaran bersesuaian dengan tahap masalah pendengaran serta merancang program rehabilitasi yang bersesuaian dengan keperluan dan kehendak individu.

Alat bantu pendengaran kebiasaannya diimport dari negara luar dan terdapat dalam pelbagai jenama contohnya seperti Phonak, Oticon, Bernafon, Unitron, Starkey, Widex, Hansaton dan Siemens. Teknologi digital pada alat bantu pendengaran juga turut disokong dengan pelbagai kajian bagi memastikan kualitinya terjamin. Pengguna kini turut dilindungi dengan jaminan antara 1 hingga 3 tahun (bergantung kepada jenama/syarikat yang menjualnya). Atas dasar ini juga, alat bantu pendengaran yang berada di pasaran mempunyai harga yang agak mahal. Namun, para pengguna/pesakit tidak perlu risau memandangkan terdapat pelbagai saluran dan agensi kerajaan yang boleh memberikan bantuan untuk mendapatkan alat bantu pendengaran.

Perlu diingatkan, alat bantu pendengaran bukanlah penyelesaian mutlak kepada masalah pendengaran. Bagi memaksimumkan manfaat yang diperolehi, pengguna dinasihatkan menggunakannya dengan sekerap yang mungkin bagi tujuan adaptasi. Pengguna juga perlu melakukan latihan mendengar dan menggunakan strategi dalam berkomunikasi kerana alat bantu pendengaran hanyalah satu teknologi yang secara asasnya berfungsi untuk menguatkan bunyi sahaja.

Pelbagai kajian telah membuktikan keberkesanan alat bantu pendengaran (amplifikasi) dalam membantu pengguna untuk mendengar dengan lebih baik. Faedah daripada amplifikasi mungkin tidak dapat dilihat dalam masa sehari, tetapi dengan komitmen pengguna dan strategi rehabilitasi yang dirancang bersama, kejayaan pasti boleh dicapai. Penilaian dan pemerhatian lanjut turut dilakukan bagi memastikan pengguna mendapat amplifikasi yang bersesuaian secara berterusan.

Bagi memastikan anda mendapat alat bantu pendengaran yang bersesuaian, pastikan anda telah menjalani ujian pendengaran dan mendapat khidmat rundingan daripada Audiologis yang bertauliah. Anda boleh emel audiologisthkl@yahoo.com bagi mendapatkan senarai perkhidmatan audiologi yang berdekatan dengan anda.


Sumber: Portal myHealth

No comments:

Post a Comment